EVENT – THAILAND PAVILION @ THE 58TH VENICE BIENNALE

By Runnan Ren

« The Revolving World » is the exhibition curated by Tawatchai Somkong for the Thailand Pavilion at the Venice Biennale this year.

Stories, truth and history are inventions related to reality. They are inseparable and interconnected. This art exhibition presents stories, truth, and history related to the Kingdom of Thailand, about the interpretation of the three aforementioned creations. At its basis are the social and cultural contexts, the national discourse, and the dynamics of the relationship between Thailand and other countries. Stories, truth, and history vary according to the social context of the time. Time is the composer that weaves everything together, and the present will become the past of the upcoming future. As long as the world keeps turning around, one can only witness these changes in silence.

Three artists present their works for this exhibition :

Panya Vijinthanasarn installed a small room in the exhibition area. On the walls are Thai traditional paintings, duplicated from the murals of the Scripture Hall in Wat Bang Khae Yai, Samut Songkhram. The murals depict stories from Buddha’s life. It is the space of meditation, created from Buddhist stories and the social and political context of the contemporary.

Somsak Chowtadapong presented stories passed on through generations in Thai society. ‘Mae Nak Phra Khanong’ is a tragedy widely believed to be true that happened during the reign of King Rama III. The story is reinterpreted and presented in an abstract painting placed in a light box. Chowtadapong reinterprets stories and history with an artistic perspective; and through tragedies that occurred at different time, and to different group of people who suffer the loss. However, they are connected by the truth of life.

Krit Ngamsom presented all that has been written in history since the reign of King Rama V, along with materials symbolising the western world, in the ‘cabinet of history’. The piece represents cultural diffusion across the time. Based on the concept of binary opposition, the artwork presents two similar yet different perspectives that prompt the viewers to think of the same matter.

Pavilion of Thailand, until November 24th 2019 at the Venice Biennale

« The Revolving World » est le titre de l’exposition du commissaire Tawatchai Somkong présentée au Pavillon thaïlandais à la Biennale de Venise cette année.
Les contes, la vérité et l’Histoire sont des inventions liées à la réalité. Ils sont inséparables et interconnectés. Cette exposition présente des contes, des vérités et une histoire liée au Royaume de Thaïlande sur l’interprétation des trois créations susmentionnées. Elle est fondée sur les contextes sociaux et culturels, le discours national et la dynamique des relations entre la Thaïlande et les autres pays. Les contes, la vérité et l’Histoire varient selon le contexte social du moment. Le temps est le compositeur qui unit tout et le présent deviendra le passé du futur à venir. Tant que le monde continue de tourner, on ne peut que constater ces changements en silence.

Trois artistes montrent leur travail au sein de cette exposition :

Panya Vijinthanasarn a installé une petite pièce dans la zone d’exposition. Sur les murs, des peintures traditionnelles thaïlandaises qui sont des reproductions des peintures murales de la salle des écritures à Wat Bang Khae Yai, Samut Songkhram. Ces peintures murales décrivent des récits de la vie de Bouddha. Elles offrent un espace de méditation, créé à partir d’histoires bouddhistes et du contexte social et politique contemporain.

Somsak Chowtadapong présente des récits transmis de génération en génération dans la société thaïlandaise. « Mae Nak Phra Khanong » est une tragédie largement répandue et qui se serait déroulée sous le règne du roi Rama III. L’histoire est réinterprétée et présentée dans une peinture abstraite placée dans une boîte lumineuse. Chowtadapong réinterprète les récits et l’Histoire avec une perspective artistique; et à travers des tragédies qui se sont produites à différents moments et pour différents groupes de personnes qui subissent la perte. Cependant, toutes ces histoires sont liées par la vérité de la vie.

Krit Ngamsom, dans son «Cabinet de l’Histoire» présente tout ce qui est écrit dans l’Histoire depuis le règne du roi Rama V, ainsi que des matériaux symbolisant le monde occidental. L’oeuvre symbolise la diffusion culturelle au cours du temps. Basée sur le concept d’opposition binaire, elle présente deux perspectives similaires mais différentes qui incitent les spectateurs à réfléchir au même sujet.

Pavillon de la Thaïlande, jusqu’au 24 novembre 2019 à la Biennale de Venise

Panya Vijinthanasarn’s work at the Thailand Pavilion, Venice Biennale, 2019
Somsak Chowtadapong’s work at the Thailand Pavilion, Venice Biennale, 2019
Krit Ngamsom’s work at the Thailand Pavilion, Venice Biennale, 2019