Galerie Karsten Greve in Cologne presents Manish Nai « Recent Works » exhibition. The works of the Indian artist, nearly all dating from the past two years, reflect virtually the entire range of his œuvre, and are characterized by a materiality all of their own. Born in Gujarat in 1980 and now based in Mumbai, Manish Nai is one of the few artists of his generation from the subcontinent to have committed themselves rigorously to abstraction. The starting point of his artistic production is jute which he covers over and over with twisted and twirled and wrung-out masses of jute-cotton fabric and dyed deep indigo blue awakens associations in the beholder of a tapestry or the twisting meanders of the convolutions of the brain. The exhibition in Cologne presents a number of metallically shimmering floor sculptures consisting of crumpled and crushed aluminium sheeting whose compact spherical forms evoke a positively haptic effect. Since 2011 the artist has been experimenting with industrial aluminium sheeting, a metallic material characterized by its tactile nature and fragile nature of the surface, its plastic qualities being revealed by its capacity for deformation. The diverse media and materials used by the artist reflect his sensitivity for technical processes such as folding, crumpling and creasing, his feel for subtle variations of hue and texture, and his devotion to formal precision.
« Manish Nai : Recent Works » until February 16th 2019 at Karsten Greve gallery, Cologne (Germany)
A Cologne, la galerie Karsten Greve présente l’exposition « Recent Works » de Manish Nai. Les œuvres de l’artiste indien, presque toutes datées des deux dernières années, reflètent pratiquement toute la gamme de son œuvre et se caractérisent par une matérialité qui leur est propre. Né à Gujarat en 1980 et désormais basé à Mumbai, Manish Nai est l’un des rares artistes indiens de sa génération à s’être engagé de manière rigoureuse dans l’abstraction. Le point de départ de sa production artistique est le jute qu’il recouvre de masses tourbillonnées et torsadées de tissu en jute et coton et teinté d’un bleu indigo profond, qui rappellent une tapisserie ou les méandres tordus des circonvolutions du cerveau. L’exposition à Cologne présente des sculptures au sol aux reflets métallisés, composées de feuilles d’aluminium froissées et broyées, dont les formes sphériques compactes donnent un effet tactile. Depuis 2011, l’artiste expérimente les tôles industrielles en aluminium, matériau métallique caractérisé par sa nature tactile et la fragilité de sa surface, dont les qualités plastiques sont révélées par sa capacité de déformation. Les différents supports et matériaux utilisés par Manish Nai reflètent sa sensibilité aux processus techniques tels que le pliage, le froissement et le plissement, son sens des variations subtiles de teintes et de textures et son dévouement pour la précision formelle.