EXHIBITION – KORAKRIT ARUNANONDCHAI @ PALAIS DE TOKYO

Vue de l’exposition de Korakrit Arunanondchai « Painting with history in a room filled with people with funny names 3 », Palais de Tokyo (24.06 – 13.09 2015). Courtesy de Korakrit Arunanondchai, Clearing (New York) et Carlos/Ishikawa (Londres). Photo : Aurélien Mole
Vue de l’exposition «Painting with history in a room filled with people with funny names 3», Palais de Tokyo (24.06 – 13.09 2015). Courtesy de Korakrit Arunanondchai, Clearing (New York) et Carlos/Ishikawa (Londres). Photo : Aurélien Mole

« Painting with history in a room filled with people with funny names 3 » est l’épilogue d’une série d’œuvres élaborées au cours de ces quatre dernières années autour de l’apprentissage d’un peintre. À l’heure où le réel et la fiction fusionnent pour former la réalité, Korakrit Arunanondchai crée un personnage de peintre thaïlandais sur toile denim. Son autobiographie, la représentation construite de sa vie d’artiste, les réalités sociales de la Thaïlande et les phénomènes de globalisation sont ici mêlés pour former ce que l’artiste désigne comme un « palais de la mémoire ».

L’installation s’articule en deux parties. « Le Corps » est composé d’un grand body painting sur toile denim. Seule une vision en surplomb permettrait d’en voir l’ensemble.Il fonctionne comme un paysage et une scène pour le public. « L’Esprit » présente une vidéo comprenant l’échange entre l’artiste et Chantri – personnage principal invisible de la trilogie, qui incarne à la fois les spectateurs et la conscience de l’artiste et dont la voix est interprétée par Chutatip Arunanondchai.

Korakrit Arunanondchai s’intéresse au bouddhisme et à l’animisme thaïlandais, autant qu’à la culture populaire, la géopolitique et la technologie, afin d’interroger ce que signifie être un artiste aujourd’hui.Ce faisant, son travail célèbre la connectivité numérique, la fusion entre l’art et la vie, l’imagination et la réalité, la science et l’incorporel.

Plus d’infos : Palais de Tokyo

« Painting with history in a room filled with people with funny names 3 » is the epilogue to a series of works created during the past four years, about the making of a painter. In the present world, where reality and fiction merge together to form diverse paradigms, Korakrit Arunanondchai develops his character: a Thai denim painter. His autobiography, his constructed image as an artist, the social realities of present-day Thailand, and the phenomenon of globalization are mixed together in the exhibition to form what the artist calls “a memory palace.”

The installation is made in two parts. “The Body” is composed of a large denim body painting, only visible in its entirety from a bird’s eye view. It functions as a landscape and a stage for the audience. “The Spirit” presents a video, in the artist converses with Chantri – the invisible main character of the trilogy and the incarnation of the audience and Korakrit Arunanondchai’s consciousness, voiced by Chutatip Arunanondchai.

Korakrit Arunanondchai looks to the Buddhist and Animist framework of Thailand, as well as to popular culture, geopolitics and technology, to question what it means to be an artist today, while celebrating connectivity, the merging of art and life, of fantasy and reality, of science and incorporeality.

More info : Palais de Tokyo