By Camille Despré
Galerie Dumonteil Shanghai presents until June 30th « Moonlight Mile in the Snow », an exhibition dedicated to the Chinese artist Lin Guocheng and his ink pen drawings.
Currently working between Beijing and Kunming (Yunnan), Lin Guocheng left highschool in order to become an artist and learn by himself the ink pen technique – known as gangbi 钢笔, a traditional technique in China –. Influenced by both European medieval and Renaissance engraving masters, especially Albrecht Dürer, and by a profound understanding of Chinese philosophies and literati paintings, his gesture switches between small condensed engraving strokes and long smooth flowing lines ; intricate details play alongside the use of blanking.
The artist express his reflexions on taoism aesthetics and the flow of his own state of mind on his large format works. He sums up his seek of the fluidic Qi – the circulating life force, a central concept in Taoïsm – and his pursuit of beauty with this quote :“Whether it is an instant or eternity, solidity or liquidity, there is no definite answer. Things are neither tangible nor empty, which provides artists with a vast creative space where they experience moments of life and eternity in one picture, transcending the material world and pursuing their spirituality.”
« Lin Guocheng : Moonlight Mile in the Snow » until June 30th 2019 at Galerie Dumonteil Shanghai
La galerie Dumonteil Shanghai présente jusqu’au 30 Juin prochain « Clair de Lune sur la Neige », une exposition dédiée au travail à l’encre et à la plume de l’artiste chinois Lin Guocheng.
Travaillant actuellement entre Pékin et Kunming (Yunnan), Lin Guocheng a arrêté précocement ses études pour se former en autodidacte à la technique de la plume – appelée gangbi钢笔, une technique traditionnelle en Chine-. À la fois influencé par les maîtres de la gravure européenne comme Albrecht Dürer et par sa connaissance profonde de la tradition picturale chinoise, ses oeuvres alternent des traits fins et serrés avec de grandes lignes ondulantes, l’abondance de détails par endroit s’oppose à des espaces laissés blancs.
Dans des œuvres de grands formats, Lin couche ses réflexions sur l’esthétique taoïste ainsi que les vagabondages de son esprit. Il résume sa recherche du souffle vital animant toute chose, principe central de la pensée taoïste, et sa quête de la beauté ainsi : “Que ce soit instantané ou éternel, solide ou liquide, il n’existe pas une seule et unique réponse. Les choses ne sont ni palpables ni vides, ce qui laisse aux artistes un vaste espace créatif dans lequel ils expérimentent des moments de vie et d’éternité, transcendant le monde matériel à la recherche de leur spiritualité.”
« Lin Guocheng : Clair de Lune sur la Neige » jusqu’au 30 juin 2019 à la galerie Dumonteil Shanghai