EXHIBITION – BHARTI KHER @ PERROTIN GALLERY

Vue de l'exposition "The Laws of Reversed Efforts" de Bharti Kher, Courtesy Galerie Perrotin
Vue de l’exposition « The Laws of Reversed Efforts » de Bharti Kher, Courtesy Galerie Perrotin

Bharti Kher est une artiste anglaise d’origine indienne, née en 1969 à Londres (Royaume-Uni). Elle se forme aux beaux-arts à l’école polytechnique de Newcastle (Royaume-Uni) avant de rejoindre Delhi (Inde) où elle vit et travaille aujourd’hui.

Barthi Kher puise son inspiration dans sa double identité et sa double culture ; indienne et britannique. Influencée par la mythologie classique, tant indienne qu’européenne, elle crée des sculptures de fables fantastiques à l’univers décalé, dans lesquelles on retrouve des créatures hybrides mi-humaines et mi-animales; mi-technologiques et mi-végétales. A travers ces motifs, elle explore les malentendus culturels et les codes sociaux.

A côté de son travail sculptural, Bharti Kher produit des peintures et installations questionnant les tabous culturels et sociaux indiens. Aussi fait elle du bindi (rond traditionnellement rouge peint sur le front par les femmes en Inde) le sujet principal de ses œuvres; souvent utilisé en accumulation et de toutes les couleurs de façon à créer des superpositions de cercles concentriques. Ce motif permet à l’artiste de questionner le rôle traditionnel de la femme dans la société indienne, tout en interrogeant la marchandisation du bindi comme accessoire de mode.

Jusqu’au 23 décembre, la galerie Perrotin à Paris nous invite à plonger dans l’univers de Bharti Kher, au sein de l’exposition “The Laws of Reversed Effort”. On y retrouve des oeuvres complexes et expérimentales composées de bindis et déployées comme de grandes pièces méditatives, aux côtés de sculptures féminines “Six Women”, “The Half spectral thing”.

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Vue de l'exposition "The Laws of Reversed Efforts" de Bharti Kher, Courtesy Galerie Perrotin
Vue de l’exposition « The Laws of Reversed Efforts » de Bharti Kher, Courtesy Galerie Perrotin

Bharti Kher is an English artist with Indian origins, born in 1969 in London (United Kingdom). She studied Fine Arts at the Polytechnic School of Newcastle (UK) before moving to Delhi (India) where she lives and works today.

Barthi Kher finds her inspiration in her double identity and double culture; Indian and British. Influenced by classical mythology, both Indian and European, she creates sculptures of fantastical fables with an off the wall universe, in which we find hybrid creatures; half human and half animal; half-technological and half-biological. Through these patterns, she explores cultural misunderstandings and social codes.

Besides her sculptural work, Bharti Kher produces paintings and installations questioning Indian cultural and social taboos. She also makes the bindi (a red round dot traditionally painted on the forehead by Indian women) the main subject of her works; often used in accumulation and of multi-colors in order to create superimpositions of concentric circles. This motif allows the artist to question the traditional role of women in Indian society, while interrogating the commodification of bindi as a fashion accessory.

Until December 23rd, the Perrotin gallery in Paris invites us to plunge into the universe of Bharti Kher, in the exhibition « The Laws of Reversed Effort ». There are complex and experimental paintings composed of bindis that resemble images of universes that encourage a sense of meditation, alongside female sculptures « Six Women », « The Half Spectral Thing ».

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Vue de l'exposition "The Laws of Reversed Efforts" de Bharti Kher, Courtesy Galerie Perrotin
Vue de l’exposition « The Laws of Reversed Efforts » de Bharti Kher, Courtesy Galerie Perrotin