Celebrating the 20th anniversary of Le Fresnoy at the Pearl Art Museum
By Camille Despré
For the 20th anniversary of Le Fresnoy, national studio for contemporary arts located in Tourcoing (France), the Pearl Art Museum (Shanghai, China) hosts an exhibition featuring twenty artists who studied at the french institution. Entitled « (Re) Model the world : 20 years of digital creation », the exhibition presents a selection of 20 digital artworks questioning the influence of technology on our contemporary world. Thanks to new technologies such as virtual reality, artists are reshaping the world sometimes even transforming it into a dystopia. They blur the border between reality and imagination to disturb the viewers and question their own reality.
Among the artists who studied in this « Hi-tech Villa Medicis », Zhenchen Liu is a Chinese artist whose work focuses on moving images and video installations linked to our post-modern urban landscape. The exhibition begins with his impressive « Kaleidoscope » (a word from the ancient greek « to look at every aspects of beauty ») : this title can be seen as an injunction to look at beauty around us.
The exhibition continues with « The Musical Loom » installation by hongkongese artist Kingsley Ng. Working on the concepts of ephemeral and intangible, the artist transformed a symbol of the past economic activity of Tourcoing, an ancient loom, into an interactive artwork. When the viewers put their hands under the thread, it activates a sound and light system. When moving their fingers, they can control harmonies and volume and create their own melody.
Further in the exhibition, Chen Junkai’s work is a reflection on music and artistic performance. The artist added a mechanism to a guzheng, a Chinese zither, and to a Chinese drum which get activated by movement detection. The moving body of the viewer becomes a tool then, similar to the painter’s brush or the conductor’s baton.
This exhibition celebrates the anniversary of Le Fresnoy, a training and production place dedicated to the use of new technologies in contemporary art, with a selection of 20 works questioning our transformed world and our reality.
« Le Fresnoy : (Re) Model the World » until March 3rd 2019 at the Pearl Art Museum, Shanghai
Les 20 ans du Fresnoy célébrés au Pearl Art Museum
Par Camille Despré
À l’occasion des 20 ans du Fresnoy, studio national des arts contemporains situé à Tourcoing (France), le Pearl Art Museum (Shanghai, Chine) présente une exposition de 20 artistes passés entre les murs de l’institution. L’exposition, intitulée « (Re) Model the world : 20 années de création digitale », propose une sélection de 20 œuvres digitales interrogeant notre monde contemporain façonné par la technologie. Les artistes interrogent la réalité, la déformant parfois jusqu’à la dystopie, la remodelant grâce à de nouvelles techniques comme la réalité virtuelle. Ils effacent la limite entre réalité et imaginaire, cherchant à troubler le spectateur et à remettre en question sa propre réalité.
Parmi les artistes passés dans cette « Villa Médicis Hi-tech », Zhenchen Liu est un artiste chinois dont le travail se focalise sur les images en mouvement et les installations vidéos en lien avec notre paysage urbain post-moderne. Son kaléidoscope (mot dont dont l’étymologie signifie « regarder les aspects de la beauté »), inaugure l’exposition comme une injonction à regarder la beauté autour de nous.
L’exposition continue ensuite avec l’installation « Métier à tisser musical » de l’artiste hongkongais Kingsley Ng. Travaillant sur l’éphémère et l’intangible, l’artiste a réhabilité un métier à tisser, symbole du passé de la région de Tourcoing, en une œuvre interactive et musicale. Le visiteur est invité à passer sa main au-dessus des fils de trame afin d’activer un système sonore et lumineux. En bougeant ses doigts dans l’espace à la manière d’un harpiste, il peut contrôler quatre harmonies et faire varier le volume créant ainsi sa propre mélodie.
Un peu plus loin, l’artiste Chen Junkai propose une réflexion alliant performance artistique et musique. L’artiste a en effet ajouté un mécanisme sur un guzheng, cithare chinoise, et un tambour chinois, s’actionnant par détection des mouvements. Le corps du spectateur en mouvement devient alors un outil, à l’image du pinceau du peintre ou de la baguette d’un chef – d‘orchestre.
Ainsi l’exposition célèbre le Fresnoy, centre de formation et de production mettant à l’honneur l’usage des nouvelles technologies dans l’art contemporain, avec une sélection d’œuvres questionnant notre monde actuel et notre propre réalité.
« Le Fresnoy : (Re) Model the World » jusqu’au 3 mars 2019 au Pearl Art Museum, Shanghai