For « Native Naked… », Rina Banerjee brings together works from a variety of media – works on paper, paintings on wood panels and sculptures. Her sculptures incorporate a wide range of media, such as feathers, seeds, shells, glass seed beads, gourds, colored threads, silver and gold leafing, minerals, nests formations, tail motifs, horn and net structures, found objects both archaic and from commercial interior decorative markets, silks, cottons, linen, vials, bottles… Banerjee, originally from India, inserts in her work ideas about beauty, spirituality, diaspora and it is this lack of easy translation that preoccupies her search for transformation and renewal of what is a true union, country, nationhood, identity, sovereignty. The unconventional beauty, exotic or extreme, of her grotesque and phantasmagoric figures recalls both Indian and worldwide mythologies. The abundance of cloth in bridal wear and the representation of the dressed and undressed female body is a theme the artist ruminates in her paintings and works on paper. The title of the exhibition « Native Naked » refers to the naked body of these women, who, throughout their migrations, have lost their origins. Which brings the artist to wonder, what does it mean to be Native? Between nature and nurture, what defines our origins?
« Rina Banerjee : Native Naked… » until October 27th 2018 at Galerie Nathalie Obadia, Paris
Au sein de son exposition à la galerie Nathalie Obadia, l’artiste d’origine indienne Rina Banerjee utilise différentes techniques – œuvres sur papier, peintures sur panneaux de bois et sculptures – et use d’une grande variété de matériaux: plumes, graines, coquillages, perles de verre, gourdes, fils colorés, feuilles d’or et d’argent, minéraux, nids, cornes, filets, objets chinés, soie, coton, lin, fioles, bouteilles diverses. L’artiste intègre au sein de ses œuvres sa conception de la beauté, de la spiritualité, de la diaspora. En explorant les thèmes de l’union, des pays, de la nation, de l’identité et de la souveraineté, elle nourrit ses réflexions au profit d’une quête engagée de transformation et de renouveau. L’esthétique tranchée de ses figures exotiques, parfois grotesques et fantasmagoriques, rappelle les mythologies indiennes et universelles. Rina Banerjee revient de façon récurrente sur les thèmes des vêtements de mariée ainsi que sur la représentation du corps de la femme habillée et déshabillée dans ses peintures et ses œuvres sur papier. Le titre de l’exposition renvoie aux corps nus de ces femmes qui, issues de mouvements migratoires, sont en quête de leurs origines. L’artiste se demande alors ce que signifie être indigène. Entre l’inné et l’acquis, qu’est-ce qui définit nos origines?
« Rina Banerjee : Native Naked… » jusqu’au 27 octobre 2018 à la Galerie Nathalie Obadia, Paris