EXHIBITION – TARO IZUMI @ PALAIS DE TOKYO PARIS

Palais de Tokyo is presenting the first large-scale solo show in France by Taro Izumi, « Pan », curated by Jean de Loisy, on show till May 8th.

In Japan, Taro Izumi is a singular artist. He has developed a world which is expressed in installations, sculptures and videos, whose appearance processes are associated with accidents, play or perturbation.

The installations that he constructs from ludic hypotheses are a source of forms, sculptures and murals which, often thanks to their absurdity, become extraordinarily unexpected items that humorously thwart our artistic and social customs. For example, the invention of mounts composed of everyday elements – chairs, tables, stools, cushions – which are rapidly assembled so as to welcome a body imitating the vigour of a sportsman in action, leads to something which is at once astonishing, a parody of the dream bodies of stadium heroes and a fascinating commentary on the history of the plinth in sculpture.

Exhibition view of « Pan » by Taro Izumi at Palais de Tokyo

Le Palais de Tokyo présente la première exposition personnelle d’envergure en France de Taro Izumi (né en 1976, vit à Tokyo), intitulée « Pan », sous le commissariat de Jean de Loisy, à voir jusqu’au 8 mai.

Taro Izumi est, au Japon, un artiste singulier. Il développe un monde qui s’exprime par des installations, des sculptures et des vidéos, dont les processus d’apparition sont liés à l’accident, au jeu, à la perturbation.

Les installations qu’il construit à partir de ces hypothèses ludiques sont la source de formes, sculptures et peintures murales qui, souvent par l’absurde, deviennent des formes inattendues, extraordinaires, et qui déjouent avec humour nos habitudes artistiques et sociales. Par exemple, l’invention de supports composés d’éléments quotidiens – chaises, tables, tabourets, coussins – rapidement associés pour supporter un corps qui imiterait la détente ou l’impulsion d’un sportif en action, est à la fois un objet étonnant, une parodie des corps rêvés des héros du stade et un commentaire intéressant sur l’histoire du socle dans la sculpture.